Jan Entjes
Een omboekgarantie of voucher is een sigaar uit eigen doos. Het is een gratis all-risk verzekering van eigenaren van groepsaccommodaties aan consumenten. De omboekgarantie zorgt er voornamelijk voor dat boekingssites inkomen kunnen blijven genereren tijdens de pandemie. De bodem van de portemonnee zal waarschijnlijk eerst in zicht moeten komen voordat de huiseigenaar wakker wordt.
Omboekgarantie
Met een omboekgarantie is het mogelijk voor de consument om een groepsaccommodatie te boeken, zonder dat deze zich druk hoeft te maken over hoge annuleringskosten. Als het geboekte weekend niet door kan gaan vanwege aangescherpte coronamaatregelingen offert de huiseigenaar een nog beschikbaar weekend op. De gast ontvangt zo twee weekenden voor de prijs van één. De omboekgarantie wordt o.a. aangeboden door boekingssite Groepen.nl.
Gegarandeerd inkomen voor de boekingssite
Met een omboekgarantie genereren de aangesloten huiseigenaren in ieder geval nog liquiditeit geeft de vriendelijke dame van de boekingssite aan. Dat klinkt nobel. De omboekgarantie genereert in ieder geval blijvend inkomen (provisie) voor de boekingssite tijdens de corona pandemie. Het is dan ook niet gek dat de boekingssite de omboekgarantie blijft verlengen. Maar in wiens belang is de verlenging van de omboekgarantie?
Overeenkomst tussen covid-19 en een omboekgarantie
Zodra er weer via Schiphol een nieuwe variant van het virus ons land binnenwandelt wordt er een enquête gehouden door de boekingssite. Aan de deelnemende huiseigenaren wordt netjes gevraagd of de omboekgarantie moet worden verlengd. De huiseigenaar die bang is boekingen mis te lopen verlengt de omboekgarantie met tegenzin. De overeenkomst tussen covid-19 en de omboekgarantie is dan ook dat het beide hardnekkige virussen zijn waar je zo nog niet van af bent!
Annuleren vanwege corona
Als huiseigenaar doe ik niet mee met de omboekgarantie. Gasten die besluiten vanwege corona het groepsuitje te annuleren zullen annuleringskosten moeten betalen. Dit klinkt heel zakelijk, en zo probeer ik het ook in te steken. Het blijft natuurlijk wel lastig. Jouw accommodatie is fantastisch en mooi, totdat de contractant besluit om te annuleren.
De meeste gasten begrijpen gelukkig dat ook wij slachtoffer zijn van de overheidsmaatregelingen en reageren heel begripvol. Anderen begrijpen het niet en dat is dan soms nog wel een strijd. Dat wil je niet, want waar het eerst over leuke activiteiten ging, gaat het nu ineens over gelijk en geld.
Toch zetten ook wij een extra tandje bij door de contractant bijvoorbeeld financieel tegemoet te komen in de kosten, maar 100% schade vergoeden hebben we nooit gedaan. Beide partijen zijn immers slachtoffer van een niet verzekerbare schade. Voor de gast is het een groepsuitje, voor ons is het werk.
Tunnelvisie
Toen de besmettingen weer opliepen kregen we een e-mail van één van onze gasten die onze groepsaccommodatie had geboekt. De gast in kwestie was arts en gaf aan dat ze dagelijks werd geconfronteerd met covid. De arts wilde het reeds geboekte weekend dat ze tijdens de coronacrisis had geboekt op onze kosten verplaatsen. Ze gaf aan dat ze een aantal kwetsbaren in haar gezelschap had.
Ik gaf de arts aan dat ze nog steeds mocht komen en dat ze gewoon mocht annuleren volgens onze annuleringsvoorwaarden. De arts was zwaar teleurgesteld dat wij niet wilden meewerken om het weekend kosteloos te verplaatsen. Ik stelde haar vervolgens de volgende vraag: “Als ik me tijdens een pandemie twee keer voor tunnelvisie (de ziekte) door u laat behandelen krijg ik dan ook de tweede behandeling gratis?”
Bewust risico
Op de website van de consumentenbond lezen we dat de ANVR geen overnachtingen vergoed als je op je bestemming moet blijven door een ziekte als het coronavirus. Als de aanbieder de accommodatie nog wel kan leveren, kunt u er niet altijd kosteloos vanaf geeft ook ACM ConsuWijzer aan op haar website.
De arts die bij ons een groepsuitje boekte met kwetsbaren in haar gezelschap nam natuurlijk bewust een risico. De tunnelvisie (niet de ziekte) waar de arts last van had was mede tot stand gekomen dankzij de omboekgarantie die de grote boekingswebsites aanbieden. Hierdoor krijgen steeds meer gasten van groepsaccommodaties een beperkte blik en gaan ze er automatisch vanuit dat iedere huiseigenaar voor Sinterklaas blijft spelen.
Verzekeraars kunnen niet alles verzekeren
Verzekeraars voeren minimaal eens per jaar een Own Risk & Solvency Assessment (ORSA) uit. Toen corona uitbrak hebben de verzekeraars hun pandemie-scenario in de volgende update van de ORSA stevig onder de loep genomen. Pandemieën en epidemieën vielen vervolgens niet langer onder de annuleringsdekking.
Een verzekeringsmaatschappij of verzekeraar had oorspronkelijk ten doel om risico’s te dekken die individuele burgers of bedrijven niet konden dragen in geval van calamiteiten. Inmiddels lijkt dat een bijproduct van het genereren van winst.
Onverzekerd risico
Een verzekeraar vindt het vaak een te groot risico als je als jonge bestuurder in een dure auto rijdt. Het boeken van een groepsaccommodatie is tegenwoordig vergelijkbaar met het onverzekerd rondrijden in een dure auto en geen verzekeraar kunnen vinden die jou nog wil verzekeren.
Calamiteiten spaarpotje
Bij toekomstige boekingen zal je als huiseigenaar geconfronteerd blijven worden met vragen over het niet kunnen doorgaan van het groepsuitje vanwege corona. Ik adviseer groepen om voor niet verzekerbare calamiteiten een calamiteiten spaarpotje aan te leggen. Gasten begrijpen dit, zie onderstaande reactie van één van onze gasten.
“Hallo Jan,
Fijn dat je vanochtend gelijk contact hebt opgenomen voor de optie die verviel. Ik heb iedereen van onze groep gevraagd en iedereen is akkoord om te boeken en heeft begrip voor dat er geen omboekgarantie mogelijk is. Dus bij deze wil ik graag de offerte omzetten in een reservering.”
SamenDelen Garantie
- Verzekeraars kunnen niet alles verzekeren.
- De consument boekt anno 2022 dus onverzekerd een groepsuitje.
- Huiseigenaren kunnen niet de rol van de verzekeraar overnemen.
- De meest duurzame oplossing bij overmacht is 50/50 de kosten delen.
Voordelen SamenDelen Garantie
- 50% meer teruggave dan verzekeraars!
- 50% retour op basissom.
- Teruggave bijkomende kosten en borgsom.
- Geen premiekosten!
Kop in het zand steken
Een voucher of omboekgarantie biedt alleen een oplossing voor de groep. De huiseigenaar offert immers een beschikbare periode op en loopt zo 100% omzet mis. Hoe lang wil je als huiseigenaar of als belangenbehartiger nog je kop in het zand blijven steken? Als je als groepsaccommodatie-sector blijft doorgaan met het aanbieden van een omboekgarantie zal het steeds lastiger worden voor de consument om deze ‘zekerheden’ weer los te laten. Voordat je het weet zit de omboekgarantie verankerd in het DNA van zowel de consument als de boekingssite.
Redelijkheid en billijkheid
Tegenwoordig is er geen aanleiding meer om aan te nemen dat partijen bij het sluiten van de overeenkomst niet meer op de hoogte waren dat zich een wereldwijde gezondheidscrisis zou voltrekken. Ook de rechtspraak lijkt een koers te hebben gekozen die door velen is voorspeld: Corona is geen overmacht!
Het boeken van een groepsaccommodatie is tegenwoordig dan ook vergelijkbaar met het onverzekerd rondrijden in een dure auto en geen verzekeraar kunnen vinden die jou nog wil verzekeren. Dat probleem mag niet alleen op het bordje van de huiseigenaar gelegd worden.
De eisen van redelijkheid en billijkheid brengen met zich mee dat partijen bij een overeenkomst rekening moeten houden met elkaars gerechtvaardigde belangen. Voorts moet men zich realiseren dat niet ieder ongewenst effect van de Corona crisis op de andere contractspartij kan worden afgewenteld. Dat is ook logisch….de andere partij wordt immers net zo getroffen door Corona.
Wees voorbereid
Wil je discussies over overmacht en een gang naar de rechter voorkomen, volg dan het advies van de KvK. Richt je algemene voorwaarden goed in. Neem in je algemene voorwaarden bv een overmachtsclausule op waarin duidelijk staat omschreven wat overmacht is, wanneer je het kunt inroepen en wat de contractuele gevolgen ervan zijn. Regel in ieder geval dat een virus, een epidemie of een pandemie overmacht oplevert voor beide partijen en dat je bij echte overmacht dan bv 50/50 de kosten deelt. Dit voorkomt lastige discussies achteraf. Wees voorbereid op toekomstige gebeurtenissen.
Een SamenDelen Garantie lost een niet verzekerbaar probleem op voor alle partijen! Voor groepen die een groepsuitje boeken is dat 50% winst t.o.v. verzekeraars die 0% uitkeren!
Stop met de Omboekgarantie.
Stap over op een
SamenDelen Garantie!