Belangenbehartiging of marketing partij?

De belangenbehartiging voor de groepsaccommodatie-sector werd in het verleden gedaan door RECRON. Tegenwoordig wordt het gedaan door de Stichting Groepsaccommodaties Nederland (GAN).

De stichting werd opgericht op 1 januari 2017. Op de website kunnen we lezen dat de stichting opkomt voor de belangen van haar leden. Daarnaast wil de stichting meer eigen boekingen genereren, los van dure boekingssites waar vaak veel commissie achterblijft. Om sterker te zijn in online marketing kwam er een samenwerking met ElkePlek.nl.

Maar wat heb je nou precies aan zo’n belangenvereniging en wat levert het nou eigenlijk op? Om antwoord op die vraag te kunnen geven moeten we eerst even terug in de tijd.

RECRON

In 2000 begonnen mijn vrouw en ik met het bouwen van onze groepsaccommodatie. In 2001 werden we lid van belangenvereniging RECRON. Mijn vrouw was sceptisch en elke jaar vroeg zij me wat nou eigenlijk de meerwaarde was van zo’n belangenvereniging. Daar zouden we spoedig achter komen.

Want net als vele collega’s moesten ook wij gevechten aangaan t.a.v. onrecht en dan bel je natuurlijk met de juridische afdeling van je belangenvereniging. De jurist gaf al vrij snel aan dat het niet zijn vakgebied was en stuurde je door naar een top leverancier van RECRON.

Zo’n topleverancier was een duur advocatenkantoor waar je dan 10% korting kreeg omdat je lid was van RECRON. We zijn vanaf toen maar overgestapt naar een rechtsbijstandsverzekering. We bleven overigens wel lid en ik bleef de avonturen van de bedrijfsgroep groepsaccommodaties volgen.

Stichting Groepsaccommodaties Nederland

Stichting Groepsaccommodaties Nederland (GAN) werd opgericht omdat de sector van mening was ze het ondergeschoven kindje waren en dus splitste de sector zich af. De bestuursleden voelden zich niet serieus genomen en begonnen een eigen belangenvereniging. Stichting Marketing Groepsaccommodaties sloot zich aan bij het nieuwe initiatief.

  • Groepsaccommodatie-eigenaar Roel-Poppe Lubbers werd voorzitter van GAN.
  • Groepsaccommodatie-eigenaar Bart van Knegsel bleef voorzitter van de Stichting Marketing Groepsaccommodaties.


Er werd een projectmanager/kwartiermaker recreatie, toerisme & events aangenomen in de persoon van Alex de Ruiter.

Stichting Marketing Groepsaccommodaties

De Stichting Marketing Groepsaccommodaties was gesprekspartner voor Elke Plek. Huiseigenaar Bart van Knegsel was in die tijd de voorzitter. De stichting hield zich bezig met marketing voor groepsaccommodaties en moest er op toezien dat er voldoende marketing werd gedaan door Elke Plek voor de groepsaccommodatie-sector.

Elke Plek

Elke Plek was een samenwerking tussen branchevereniging RECRON en Telegraaf Media Groep. In korte tijd investeerde RECRON zo’n € 600.000,- aan ledengeld in Elke Plek. Het bestuur van De Stichting Marketing Groepsaccommodaties werd fan van Elke Plek en adviseerde de leden om toch vooral mee te doen met het marketinginitiatief.

Omdat het marketingavontuur onvoldoende opleverde trok de Telegraaf al vrij snel de stekker uit Elke Plek. De directeur van RECRON werd vervolgens ontslagen omdat hij zonder toestemming van de leden wel heel veel geld had uitgegeven aan ondoordachte investeringen in Elke Plek.

Elke Plek werd vervolgens overgenomen door Recreatie Nederland. Het nieuwe initiatief werd geleid door Jan ten Hoor (ex medewerker RECRON) en Jeroen Wilhelm (ex medewerker FUNDA).

Het is best opmerkelijk dat de Bedrijfsgroep Groepsaccommodaties en de Stichting Marketing Groepsaccommodaties het marketinginitiatief bleven steunen. Want als het al niet lukt met alle marketingpower van de Telegraaf, waarom zou het dan deze twee private personen wel lukken?

Maar de Bedrijfsgroep Groepsaccommodaties en de Stichting Marketing Groepsaccommodaties hadden blijkbaar wel vertrouwen en gaven de leden zelfs het advies om Elke Plek financieel te steunen. Er werd een crowdfunding actie opgestart. Diverse leden storten € 750,- op de bankrekening van Elke Plek. Geld waar ze overigens niets voor hebben terug gekregen want Elke Plek ging failliet.

Elke Groep

In die tijd was ik leverancier van reserveringssoftware. Diverse groepsaccommodaties maakten gebruik van mijn software. Elke Plek nam contact met ons op want als grootste leverancier van reserveringssoftware voor groepsaccommodaties wilden ze graag een koppeling met ons. Toen de koppeling klaar was konden we precies meten hoeveel boekingen Elke Plek leverde aan de groepsaccommodaties die gebruik maakten van onze software. 

Elke Plek bleek een bodemloze put die niets opleverde. Eigenaar Jeroen Wilhelm begon zelfs te twijfelen aan de betrouwbaarheid van onze software. We nodigden Jeroen uit om een testboeking te toen bij onze eigen groepsaccommodatie (Melody Ranch). Aan het einde van de maand kreeg Elke Plek een keurig rapport en jawel de eerste boeking via het portal Elke Plek was binnen. Dit was overigens ook gelijk de laatste boeking want Elke Plek ging failliet.

Alle pijlen op Elke Groep

Na het faillissement van Elke Plek kwam de branchevereniging (GAN) met het idee om zelf een marketingportal in de markt te zetten. Dat werd ElkeGroep.nl. De branchevereniging ging samenwerken met reserveringssoftware leverancier UwBoeking. De commerciële partij ontvangt hiervoor een gedeelte van de opbrengst van het ledengeld.

Je zou mogen verwachten dat het bestuur en de leden alle pijlen zouden richten op het eigen portal ElkeGroep.nl en dat de leden niet langer zouden adverteren op de commerciële portals. Niets bleek minder waar.

Samenwerken is o.k. maar de eigen schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken! De huiseigenaren bleven dan ook adverteren op de grote portals en beconcurreerden zo hun eigen gezamenlijke portal.

Wie levert er nu eigenlijk boekingen (conversie)?

In 2018 heeft Groepsaccommodaties Nederland een onderzoek laten uitvoeren door de Hogescholen NHTV Breda en NHL Stenden onder groepsaccommodaties. Uit het onderzoek kwam naar voren dat er twee grote boekingssites zijn die de meeste boekingen leverden aan groepsaccommodaties. Dat waren Groepen.nl en Vakantieadressen.nl. Het eigen portal ElkeGroep.nl kwam in het rijtje niet voor. Dan is het toch opmerkelijk dat men vrolijk geld blijft investeren in iets wat de sector niets oplevert.

De commerciële partij UwBoeking profiteert

De commerciële partij UwBoeking is natuurlijk de lachende derde in dit verhaal. Zij profiteren van een sector die keer op keer door verkeerde beslissingen maar geld blijft pompen in marketing dat uiteindelijk niets oplevert. 

Schoenmaker blijf bij je leest!

De groepsaccommodatie-sector is online een verdringingsmarkt en op alle boekingssites komen we zo ongeveer hetzelfde aanbod tegen. De branchevereniging probeert tegen beter weten in zonder marketingbudget met hun een eigen portal de grote jongens te verslaan. 

De leden willen geen boeking missen en beconcurreren het eigen samenwerkingsportal door te blijven adverteren op de grote boekingssites. De sterke merken genieten bekendheid en bezitten ook een unieke betekenis waardoor ze voorkeur genieten bij de consument.

Uit eigen onderzoek van branchevereniging Groepsaccommodatie Nederland blijkt dat het eigen marketingportal onvoldoende oplevert en dat de boekingen worden geleverd door de grote boekingssites. Toch maakt het bestuur jaarlijks ledengeld over naar een commerciële partij om ElkeGroep.nl in de lucht te houden. 

De coronacrisis maakt pijnlijk duidelijk dat de branchevereniging beter haar kaarten kan inzetten op belangenbehartiging. Als je al 30 jaar probeert om je benen in je nek te leggen en dat niet lukt, dan kun je ook concluderen dat je daar gewoon geen geschikt lichaam voor hebt!

Deel dit bericht